Scenariusze 6-9 lat - Edycja 1

Porozmawiajmy o wartościach

Koncepcja zajęć „Efektu Domina” w materiałach dydaktycznych dla nauczycieli

Odpowiadając na potrzeby rozwojowe uczniów z klas I-III przygotowaliśmy materiały dydaktyczne dla nauczycieli pt. „Mądre bajki z całego świata. Inspiracje do zajęć z dziećmi”. Mają one pomóc nauczycielom rozwijać u uczniów postawy prospołeczne: szacunku, akceptacji dla drugiego człowieka, współpracy i współdziałania, odpowiedzialności za siebie i innych, troski o ludzi i miejsce w którym się żyje.

Inspiracją do zajęć są „Mądre bajki z całego świata” (16 bajek przygotowanych w formie książeczki z dwiema płytami CD). Każda z ich podejmuje istotne zagadnienia społeczne, zawiera istotny problem, który chcemy podjąć wspólnie z uczniami. Bajki są motywem do podjęcia rozmów, formułowania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Zachęcamy też do weryfikowania pomysłów i wcześniej sformułowanych odpowiedzi. Inspirujemy do działania wspólnego, grupowego i indywidualnego, do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami. Zaproponowane scenariusze mają pełnić funkcje „drogowskazów” do kolejnych działań wychowawczych podejmowanych przez nauczyciela, służących rozwijaniu postaw społecznych uczniów. Mogą być przez nauczyciela modyfikowane, rozwijane i wzbogacane o własne pomysły.

Cele zajęć

Cele zajęć są zgodne z celami kształcenia ogólnego określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. dla I etapu edukacyjnego obejmującego klasy I-III szkoły podstawowej- edukacja wczesnoszkolna

Czas trwania zajęć

Zajęcia przewidziane są na 45-60 minut, ale nauczyciel może dowolnie modyfikować czas poświęcony na poszczególne aktywności.

Zajęcia mogą być realizowane w dowolnym momencie roku szkolnego, w zaproponowanej kolejności lub zgodnie z potrzebami uczniów i preferencjami nauczycieli.

Struktura zajęć

  • Wspólne wysłuchanie bajki.
  • Rozmowa inspirowana treścią bajki.
  • Rozmowa i działania na temat wywołany treścią baki (praca indywidualna, w grupach, z całą klasą-poszukiwanie odpowiedzi na postawione pytania, wywołane zagadnienia).
  • Dzielenie się przemyśleniami, doświadczeniami.
  • Formułowanie wniosków końcowych i tworzenie „Klasowego skarbniczka wartości”

Każda lekcja może być Waszym wspólnym cennym doświadczeniem i może być cennym indywidualnym doświadczeniem każdego z Was!

Jak rozmawiać z uczniami o ważnych sprawach?

  • Zaplanuj czas na spokojną rozmowę na forum klasy i w mniejszych grupach
  • Formułuj pytania i zachęcaj uczniów do samodzielnego myślenia.
  • Faj czas do namysłu i dyskusję w małych grupach.
  • Nie oczekuj określonych odpowiedzi.
  • Nie oceniaj odpowiedzi, gdyż podczas rozmowy każda wypowiedź i każdy pomysł są cenny.
  • Zachęcaj uczniów, by wyjaśniali (uzasadniali) swoje propozycje.
  • Zachęcaj uczniów, by definiowali pojęcia.
  • Pozwól uczniom zadawać pytania Tobie i kolegom/koleżankom z klasy.
  • Pozwól na formułowanie przez nich różnych typów pytań.
  • Nie ma złych pytań.
  • Niech uczniowie wspólnie poszukają odpowiedzi na postawione pytania.
  • Nie ma złych odpowiedzi i nie ma złych pomysłów.
  • Pozwól uczniom na rozumienie i wyjaśnianie „po swojemu”.
  • Ucz szacunku dla pomysłów i przekonań innych osób.
  • Pozwól uczniom poszukiwać wspólnych rozwiązań.
  • Zachęcaj do argumentowania.
  • Ucz rozwiązań kompromisowych.
  • Zachęcaj do formułowania podsumowań.

Pamiętaj, zanim rozpoczniesz lekcję

Uczniowie z klas I-III:

  • uczą się ujmowania sytuacji na różnych poziomach, z różnych perspektyw,
  • uczą się posługiwania pojęciami abstrakcyjnymi,
  • potrafią wytłumaczyć (zdefiniować) sens wielu pojęć abstrakcyjnych,
  • rozwijają umiejętność rozróżniania perspektywy własnej i innych ludzi,
  • kształtują umiejętność rozumienia emocji własnych i innych ludzi,
  • rozumieją, że inni mogą mieć odmienne zdanie na ten sam temat,
  • uczą się mówić o emocjach i potrafią je modulować,
  • wiedzą, jak można poprawić nastrój innym ludziom,
  • rozumieją, że ludzie mogą przeżywać jednocześnie różne emocje,
  • potrafią wyjaśnić czyjeś postepowanie w kategoriach przyczyn i skutków,
  • rozwijają umiejętność dokonywania porównania społecznego.
Materiały do pobrania ×
Cały zeszyt 6-9 lat (edycja 1) .pdf - POBIERZ

Odpowiadając na potrzeby rozwojowe uczniów z klas I-III przygotowaliśmy materiały dydaktyczne dla nauczycieli pt. „Mądre bajki z całego świata. Inspiracje do zajęć z dziećmi”. Mają one pomóc nauczycielom rozwijać u uczniów postawy prospołeczne: szacunku, akceptacji dla drugiego człowieka, współpracy i współdziałania, odpowiedzialności za siebie i innych, troski o ludzi i miejsce w którym się żyje.

Inspiracją do zajęć są „Mądre bajki z całego świata” (16 bajek przygotowanych w formie książeczki z dwiema płytami CD). Każda z ich podejmuje istotne zagadnienia społeczne, zawiera istotny problem, który chcemy podjąć wspólnie z uczniami. Bajki są motywem do podjęcia rozmów, formułowania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Zachęcamy też do weryfikowania pomysłów i wcześniej sformułowanych odpowiedzi. Inspirujemy do działania wspólnego, grupowego i indywidualnego, do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami. Zaproponowane scenariusze mają pełnić funkcje „drogowskazów” do kolejnych działań wychowawczych podejmowanych przez nauczyciela, służących rozwijaniu postaw społecznych uczniów. Mogą być przez nauczyciela modyfikowane, rozwijane i wzbogacane o własne pomysły.

Cele zajęć

Cele zajęć są zgodne z celami kształcenia ogólnego określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. dla I etapu edukacyjnego obejmującego klasy I-III szkoły podstawowej- edukacja wczesnoszkolna

Czas trwania zajęć

Zajęcia przewidziane są na 45-60 minut, ale nauczyciel może dowolnie modyfikować czas poświęcony na poszczególne aktywności.

Zajęcia mogą być realizowane w dowolnym momencie roku szkolnego, w zaproponowanej kolejności lub zgodnie z potrzebami uczniów i preferencjami nauczycieli.

Struktura zajęć

  • Wspólne wysłuchanie bajki.
  • Rozmowa inspirowana treścią bajki.
  • Rozmowa i działania na temat wywołany treścią baki (praca indywidualna, w grupach, z całą klasą-poszukiwanie odpowiedzi na postawione pytania, wywołane zagadnienia).
  • Dzielenie się przemyśleniami, doświadczeniami.
  • Formułowanie wniosków końcowych i tworzenie „Klasowego skarbniczka wartości”

Każda lekcja może być Waszym wspólnym cennym doświadczeniem i może być cennym indywidualnym doświadczeniem każdego z Was!

Jak rozmawiać z uczniami o ważnych sprawach?

  • Zaplanuj czas na spokojną rozmowę na forum klasy i w mniejszych grupach
  • Formułuj pytania i zachęcaj uczniów do samodzielnego myślenia.
  • Faj czas do namysłu i dyskusję w małych grupach.
  • Nie oczekuj określonych odpowiedzi.
  • Nie oceniaj odpowiedzi, gdyż podczas rozmowy każda wypowiedź i każdy pomysł są cenny.
  • Zachęcaj uczniów, by wyjaśniali (uzasadniali) swoje propozycje.
  • Zachęcaj uczniów, by definiowali pojęcia.
  • Pozwól uczniom zadawać pytania Tobie i kolegom/koleżankom z klasy.
  • Pozwól na formułowanie przez nich różnych typów pytań.
  • Nie ma złych pytań.
  • Niech uczniowie wspólnie poszukają odpowiedzi na postawione pytania.
  • Nie ma złych odpowiedzi i nie ma złych pomysłów.
  • Pozwól uczniom na rozumienie i wyjaśnianie „po swojemu”.
  • Ucz szacunku dla pomysłów i przekonań innych osób.
  • Pozwól uczniom poszukiwać wspólnych rozwiązań.
  • Zachęcaj do argumentowania.
  • Ucz rozwiązań kompromisowych.
  • Zachęcaj do formułowania podsumowań.

Pamiętaj, zanim rozpoczniesz lekcję

Uczniowie z klas I-III:

  • uczą się ujmowania sytuacji na różnych poziomach, z różnych perspektyw,
  • uczą się posługiwania pojęciami abstrakcyjnymi,
  • potrafią wytłumaczyć (zdefiniować) sens wielu pojęć abstrakcyjnych,
  • rozwijają umiejętność rozróżniania perspektywy własnej i innych ludzi,
  • kształtują umiejętność rozumienia emocji własnych i innych ludzi,
  • rozumieją, że inni mogą mieć odmienne zdanie na ten sam temat,
  • uczą się mówić o emocjach i potrafią je modulować,
  • wiedzą, jak można poprawić nastrój innym ludziom,
  • rozumieją, że ludzie mogą przeżywać jednocześnie różne emocje,
  • potrafią wyjaśnić czyjeś postepowanie w kategoriach przyczyn i skutków,
  • rozwijają umiejętność dokonywania porównania społecznego.
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę